menu
Když si vezmeme, že logistika 4.0 představuje moderní formu logistiky s digitálně propojenými síťovými systémy umožňujícími rychlou vzájemnou komunikaci lidí, strojů, zařízení a dokonce i produktů, je jasné že se v současné době bez digitálního dodavatelského řetězce neobejdeme. Co by mělo být jeho součástí, aby zvládal rychle reagovat na nové potřeby a očekávání zákazníků, a proč je vlastně tak důležitý?
Dodacím listům na papíře, ručnímu vypisování a veškerým obskurním činnostem již odzvonilo. Kdo chce mít ve své firmě IoT, ten by měl otevřít brány digitálnímu dodavatelskému řetězci, jenž má informační základnu uloženou v cloudu. Díky tomu je totiž možné usměrňovat celý dodavatelský řetězec v reálném čase, integrovat strategie a efektivně řídit veškeré postupy a procesy. Navíc je tato platforma pro uchovávání dat velmi transparentní a je možné s daty v případě potřeby ihned pracovat.
Nezbytným prvkem pro digitalizaci v kabině řidiče je bezesporu smartphone nebo tablet připojený k logistické platformě odesílatele. Dopravce tak může přes mobilní aplikaci řešit přepravní doklady a nechat si doručený balík podepsat zákazníkem přímo na obrazovce tohoto zařízení. Výbornou pomocí je také funkce GPS, kdy dopravce přehledně vidí, kde se nachází všichni jeho zákazníci očekávající zásilku a může se v reálném čase operativně rozhodovat, kam pojede (když například některý ze zákazníků není doma a má čas zásilku převzít až v pozdějším čase). Rovněž logistické oddělení má přehled, kde se dopravce právě nachází.
Digitalizace s sebou přináší úsporu nákladů, času a vynaložené energie jak zaměstnanců, tak zařízení. Čeho konkrétně lze s její pomocí dosáhnout?
Větší transparentnosti a flexibility procesů,
kratší dodací lhůty,
nízké skladové zásoby,
přesnějšího plánování zásob i budoucí poptávky a
rychlejší a efektivnější správy skladu.
Předpokladem těchto výhod je však plná digitalizace logistických pracovišť a všech činností. Transformace dodavatelského řetězce do jeho digitální podoby také vyžaduje ztotožnění zaměstnanců firmy s touto novodobou érou moderních technologií.
Digitalizovaný dodavatelský řetězec má jednu velkou výhodu – umožňuje vytvářet neomezené množství konkurenčních výhod. Ten, kdo se nebojí inovací, získává prostor pro realizaci dokonalejších a rychlejších systémů a tím i pro větší uspokojení svých zákazníků. Ovšem pro mnoho podniků to stále představuje nemalé investice. Stále je zde přítomen strach z nadměrného investování, ale zároveň je zde touha nezaostávat za konkurencí.
Je to už jen otázka času, kdy se digitalizace v dodavatelském řetězci plně usadí a rozmůže se napříč všemi firmami. A ten čas nebude moc dlouhý, s ohledem na to, jak rychle jdou moderní technologie kupředu. Jako příklad můžeme uvést skutečnost, že již během pár let se názory na moderní technologie velmi změnily – používání 3D tisku ze zdvojnásobilo, drony a automatické vozíky se využívají 3x tak častěji. A to je jen malý příklad ;)
Čtěte také: Logistika v Magna Exteriors a Romana MÜHLFEITA