menu
Vážení a milí logistici,
protože nejsme žádný bulvární plátek, ale seriózní platforma pro logistické profesionály, měl náš blog prázdninovou okurkovou sezónu. Hned prvním poprázdninovým příspěvkem, který Vám předkládáme, je rozhovor se členem Komory logistických auditorů, nově i naším radním, Maxem Kovářem, ředitelem logistiky ve společnosti Skladon.
Možná jsem na ten bulvár neměl úplně utočit, neboť jsem si rozhovor pracovně nazval „Jak se Kovář přetavil z truhláře na logistika aneb něco z jeho kuchyně“. Tajně jsem tedy doufal, že nějaké perličky z Maxe dostanu, samozřejmě hlavně proto, abych Vás nalákal na další řádky. Nakonec níže můžete posoudit, zda se mi to povedlo, Maxovi odpovědi jsou samozřejmě ty tučné řádky.
Čau Maxi, na tvém profilu se můžeme dočíst, že jsi původně truhlář. Můžeš mi nějak rozumně vysvětlit, co tě vedlo k tomu, že jsi opustil harmonii a klid dřeva, a vrhnul ses do pekelného ohně logistické výhně?
Nazdar Rudolfe, rozumně? Asi úplně ne, snad, protože jsem tak trochu blázen a nerad dělám věci, které mě nebaví. Úplně nechápu, ale poslouchám dále.
Vystudoval jsem podnikání v oboru truhlář a výroba nábytku. No a také jsem začal v oboru podnikat. Chtěl jsem dělat věci z masivu, prostě kvalitu bez kompromisů. Materiál v kombinaci se zakázkovou výrobou byl v té době (začátek tisíciletí) dost finančně náročnou záležitostí a také vliv na hlavy lidí jednoho nejmenovaného řetězce s nábytkem ze severu byl mazec. I zde však trochu platí, za vším hledej ženu. Jedno dne jsem se dozvěděl, že čekáme potomka a že by nebylo úplně špatné mít nějaký stabilní příjem. Platební morálka větších klientů, co jsem měl, byla, jak to slušně říci, neuspokojivá.
Asi tušíte, že zde zasáhla cenzura. Původně bylo použito úplně jiné slovo, ale nechceme z toho mít ten bulvár.
Takže zde se mění truhlář v Kováře logistika, no vlastně nejdříve skladníka. První smích, a že jich ještě bude.
Promiň, ty jsi šel od dřeva fakt na pozici skladníka, kdo ti hodil laso? Ptám se s veškerým respektem k pozici skladníků, ale u Tebe mi to nějak nesedí.
Laso mi málem hodila partnerka. Oba se smějeme a přerušuji zápis. Nastoupil jsem jako skladník do Autopalu, což byla okamžitě dostupná práce – takže to, že jsem v logistice byla vlastně trošku náhoda. Bylo nutné abych svázal své volnomyšlenkářské já pravidly, která jsou v průmyslovém prostředí nezbytné. Ovšem jak to již bývá, ne vždy všechny dávaly smysl a byly efektivní. A tak nějak od začátku jsem začal přemýšlet – byl jsem zvyklý z podnikání, co by šlo dělat jinak, a to mi bylo asi osudným, neboť toho bylo dost. Pozici skladníka jsem dělal cca dva roky, poté jsem postoupil na vedoucího směny nového skladu (rozloha dva hektary), kde jsem byl opět cca dva roky. Poté jsem přijal výzvu projektu outsorsingu transportu v závodě. V pozici vedoucí transportu ve výrobním závodě jsem dělal přesně dva roky. To vše v barvách DHL – protože službu zajišťovali jako externí dodavatel. Vzhledem k tomu, že interně (tenkrát už ve VARROC) nebyla interní logistika zaštítěna regulérní pozicí, dostal jsem nabídku ji zhmotnit, nastavit a vykonávat. Trvalo to další tři roky, než jsem si vybojoval vytvoření „malého“ oddělení interní logistiky, ve kterém jsem zastal pozici vedoucího. Celé tohle drobné mostrum mělo v sobě obsaženo cca 450 lidí – včetně externích partnerů. Takže docela mazec.
Po roce jsem zatoužil po změně a přešel jsem na pozici vedoucího logistiky v závodě TATRA. Prvních asi osm let jsem věnoval automotive.
To je docela rychlý postup na truhláře (Maxův komentář na tuto poznámku jsem si nestihl zapsat), ale dobré už mám jinou tužku.
Maxi, ale teď sedíme v areálu Mošnov v kanceláři ředitele logistiky společnosti SKLADON, kde ses tady vzal?
Mám rád svobodu a to i v rozhodování. Potřebuji určitou úroveň autonomního řízení, a to ve velkých korporacích úplně nefunguje nebo jen za cenu velkých kompromisů, které někdy už tak úplně nejsou ani kompromisem, ale skloněnou hlavou. Asi rozumíš. Nebudu tady určitě kopat proti žádným místům kde jsem pracoval, to ani náhodou, ale prostě jsem dospěl do momentu, kdy jsem chtěl úplnou změnu a novou výzvu. Myslím tím změnu zaměření, již ne automotive, a nejen interní logistika. Opět byla spíše shoda okolností, že právě v době mého odchodu z TATRY, jsem se dozvěděl, že je firma Skladon, která chce být No. 1 v obsluze e-commerce, hledá někoho, kdo komplexně uchopí jejich logistiku na full time. Sešel jsem se s majiteli, slovo dalo slovo, a od září 2019 jsem tady ve Skladonu a pracujeme na tom být No. 1
To je skoro jako pohádkový příběh. Rozhodl ses pro změnu a hledal výzvu do budoucna a potkáš se s nadšenci, kteří hledají někoho takového. Takže žiješ pohádku?
Říkal jsi, že z toho nechceš mít bulvár, takže No comment. Opět smích.
I kdyby to náhodou pohádka byla, tak na jaře 2020 přiletěly slušné vidle. Musím se zeptat, protože v této době to ani jinak nejde. Neboj, nebudu se tě ptát, co si tom všem kolem pandemie myslíš. Jak Tebe, nebo někoho z Tvých kolegů napadlo sepsat „Bezpečnou cestu jak to společně zvládnout“, když většina mnohem „zkušenějších“ manažerů byla a stále i je v koncích, ba co víc někteří nebojím se to říci, propadají hysterii? Víte něco víc než ostatní, nebo zvítězil člověk?
Rudo, ono to není jen o období Covidním. Nejen firma, ale i každý člověk, se musí chovat především slušně a dělat věci, které mají logiku a dávají smysl. Nedělat úplně zbytečné (až hysterické) věci, které ještě ani neumím vysvětlit, potom je to jen pruda.
K tomu je to celé postavené na principu, že pravidla platí pro všechny. Hra na šlechtu a poddané dlouhodobě nefunguje a ve vypjatých situacích už vůbec ne.
To máš pravdu, šlechta z období Francouzské revoluce by o tom asi mohla vyprávět, tedy pokud přežila. Promiň, přerušil jsem Tě.
V pohodě, to jsi trefil hřebíček na hlavičku. Pokud se totiž pěšák neumí naladit na top vedení „může být“, i když to není ideální, ale pokud se vedení neumí naladit na myšlení a potřeby „pěšáka“ je to průser. Promiň, slušnější slovo mě nenapadlo. Co je špatného na tom, že se snažím pozitivně motivovat (nemusí to být jen prachy), za podporu při dodržování pravidel?
Proč se mě ptáš? Moc dobře víš, že já tvrdím to samé. Jen si někdy připadám jako bláznivý altruista, který hlásá socialismus.
Tak pokud toto někdo považuje za socialismus, tak ať si přečte cokoliv o motivaci a komunikaci. Neumím mít jako bubáka jen restrikce, když jsem nevyčerpal všechny možnosti. Zde mi zůstaly stigmata v podobě empatie, které jsou výhodou i možná trošku prokletím . . . No prostě a jednoduše myslím že je lepší strhnou lidi na potřebnou stranu, než je tam násilím tlačit. Znovu to kolaboruje s tím, že jde to dělat i jinak.
Začínáme moc filozofovat. Jsme oba stejně ukecaní, takže zpět k tvrdé logistice.
Vnímám to tak, že e-commerce bereš jako pořádnou výzvu a pochopil jsem, že výzva je něco co k životu nutně potřebuješ.
Čekáš jinou odpověď než ANO? Ne. Opět smích.
Ono je to hodně o rozšíření obzorů a výzvách. Automotive je sice mazec, ale obrovská spousta věci je tam opakujících se a konstantních. E-commerce je každý den jiná jízda, a tedy i mnohdy improvizace. Pokud bych byl Kovář – rybář, řekl bych, že automotive je moře, jezero nebo velká řeka a E-com je horský potok. Ty jsi ale poeta.
Jako každý chlap si taky potřebuji dokazovat, že jsem dobrý i v novém a neznámém prostředí a výzvy k životu potřebuji. Nechystám se profesně umřít. To je dobrý, to budu používat při logistickém vzdělávání. Opět smích.
Co baterky, jak je dobíjíš? Nebo máš nějaký elixír?
Tak nějaké elixíry by byly smích., ne vážně. Primárně je to o rodině a nejbližších, kamarádech, se kterými vyrazíš na kolo či za jiným relaxem nebo jen tak grilovačka a hlavně dělat to co člověka naplňuje radostí a má smysl. Hodně mám rád také vaření, které je mi stejnou vášní jako logistika. Taky jsem takový hračička a někdy relaxuji tím, že si vytvářím, já tomu říkám „udělátka“, která mi následně šetří čas třeba i v práci. Myslíš takové ty tvoje tabulky se vzorečky a makry apod.? No jasně, však pokud vím, ty jsi podobný cvok. Opět smích.
Jsme na platformě Komory logistických auditorů, takže se chci zeptat, zda jsi čekal, že si Tě zvolíme do rady hned na první pokus?
Ne, byl jsem překvapený, že mě jako nováčka vůbec někdo navrhnul, a hlavně jsem nějak netušil, co to vlastně znamená. Nedával jsem tomu moc šancí, když jsem viděl další kandidující kolegy. Jenže najednou jsem se dozvěděl, že jsem dostal dostatek hlasů, abych se členem rady stal. Pak už to zpátky vzít nešlo Opět smích. Teď jsem však rád, že jsem do toho šel, je to pro mě další zkušenost a prostor pro inovace.
Můžeme nějaké drby? Dostalo se ke mně, že budeš obhajovat na Logistické akademii titul auditor logistiky. Už se na Tebe těším, jsem členem komise, ale to určitě víš. Opět smích.
Je to pravda a co budeš obhajovat za projekt?
Pravda to je, dokonce už od roku 2017, kdy jsem chtěl prezentovat jeden z projektů, které jsem realizoval ve Varroc, o rok později jsem měl rozpracovaný projekt z Tatry, ale nějak to vždy s časových důvodů nevyšlo. Teď to tedy bude Skladon a těším se, že to konečně vyjde. I když dle tvrzení kolegů z komory je to prý u mě jen formalita. Musím asi zavolat do Skladonu, aby ti na to utvořili prostor. Opět smích.
O letošním profesním setkání logistiků v netradiční podobě už toho bylo napsáno dost, ale co Logistics ride 2020, myslíš, že bude v přeloženém termínu, tak jak má být?
Profesní setkání byla pecka, super příspěvky, tombola, večerní bary a ten moderátor, to byla třída. Ty jsi komik, ale díky.
Já pevně věřím, že Logistic ride 2020 na konci září (29.+30.9. DOV Gong Ostrava) proběhne, tak jak je vymyšlené, protože to není konference, ale fakt spíše logistická jízda. Letos společně se CEO Skladon (Konstantin Margaretis) se i aktivně zapojíme s případovkou, která může být pro mnohé inspirací, jak dělat věci jinak. Myslím že máme co říct a na celém hlavně ukázat jak to vypadá když vítězí logika a jednoduchost zkřížená s nebojácností.
Maxi moc díky za otevřenost a super pokec, dlouho jsem se u logistiky tak nenasmál. Držím pěsti ať si na to No. 1 s kolegy ze Skladonu fakt došlápnete. Budu Vás sledovat.
Klidně sleduj, kámo, a kdykoliv se za námi do Mošnova přijeď podívat, zase ti uvaříme kafe a můžeme pokecat i mimo zápisník.
Tak takhle se z Kováře truhláře stane Kovář logistik, co říkáte dobrá jízda ne?
Maxe Kováře, ředitele logistiky SKLADON vyzpovídal Rudolf Malý, ALog. nezávislý auditor logistiky FUTURELOGISTICS.