menu
Prediktivní údržba začíná měnit způsob, jakým společnosti přistupují k distribuci náhradních dílů pro automobily. Současné metody ovlivní systém dálkově připojených a monitorovaných vozů. Očekává se jejich masivní rozšíření ze současných 38,9 % na 80,7 % v roce 2022, jak uvádí zpráva Statista (společnost realizující statistická šetření a výzkumy). Tento nárůst bude mít zásadní dopad na logistické společnosti operující na trhu náhradních dílů.
Tento systém připojených vozů postupně připravuje cestu prediktivní údržbě, která nabízí další příležitosti a benefity servisům i distributorům náhradních dílů. Pokud má vůz poruchu, tradičně jej řidič předá nezávislému servisu k opravě, kde mechanik diagnostikuje problém, objedná náhradní díl a opraví vůz, až v chvíli, kdy díl dorazí. S připojenými vozy je celý proces rychlejší. Díky bezdrátovému připojení mohou servisy na dálku monitorovat stav vozů. Mohou tak včas odhalit potenciální problém, diagnostikovat jej a v předstihu objednat potřebné díly. Zákazníci tak nemusí na opravu čekat.
Systém prediktivní údržby bude mít zásadní dopad na skladové hospodářství jednotlivých autoservisů. Budou mít možnost objednat potřebné díly v předstihu a s jistotou, že dorazí včas. Odpadne tak potřeba udržovat si vlastní zásobu dílů pro případné opravy. Servisy se tak budou moci zbavit svých skladových zásob a uvolní si prostředky i disponibilní prostor. Jako jeden z benefitů tak vznikne možnost opravovat více vozů najednou.
I distributorům náhradních dílů přinese nový systém zlepšení úrovně skladového managementu. Budou mít lepší přehled o objednávkách, jež je potřeba odbavit, a díky tomu se vyhnou spěchu nebo držení zbytečných zásob. Celý proces odbavování a doručování se tak zrychlí a zracionalizuje.
Zásadním kritériem pro úspěšné využívání této strategie je naprostá spolehlivost distributorů náhradních dílů. Autoservisy potřebují jistotu, že potřebné díly jim budou doručeny ve chvíli, kdy jsou zapotřebí. K tomu bude nutné mnohem častější doručování, protože autoservisy budou zároveň pracovat i na tradičních zakázkách bez predikce, což obvykle zahrnuje plánované výkony, pravidelný servis i naprosto urgentní záležitosti.
Služby založené na principu prediktivní údržby už umožňuje například logistický servis společnosti Gefco nazvaný SYNCHRO Hub, který je založený na sérii navzájem propojených místních distribučních center ve vzdálenosti do 50 km od autoservisů. Tato distribuční centra mohou skladovat díly od různých výrobců a přímo z centrálního skladu dostávají informace o jednotlivých objednávkách.
„Tyto sklady mohou doručovat díly až třikrát denně a není přitom vůbec nutné, aby je doručovaly pouze do autoservisů. Je možné je také doručit do sídla majitele vozu nebo zanechat v nějakém parcel shopu podobně, jak to dělá například Amazon“, uvádí Vincent Delamare, obchodní ředitel Gefco.
Gefco zároveň s autoservisy úzce spolupracuje, aby si udržovalo přehled o aktuálních i budoucích trendech, které ovlivní poptávku po konkrétních náhradních dílech. Například aféra „dieselgate“ se odrazila na prodeji dieselových vozů, což mělo značný dopad na poptávku po určitých typech náhradních dílů. Dalším příkladem může být současný růst zájmu o vozy SUV.