menu
Ano, železnice. Jak uvádí Julia Braak, konzultantka CAMELOT Managemet na svém blogu, je právě tato platforma naprosto ideální z hlediska efektivity a udržitelnosti. Julia zde prezentuje unikátní koncept autonomních vagonů označený zkratkou ASW.
Hustě obydlené regiony s rozvinutým průmyslem se pomalu dostávají za hranice svých současných dopravních kapacit. Dopravní možnosti už nejsou schopné vyhovovat požadavkům na vyšší míru flexibility a spolehlivosti. Pokud nedojde k významnější změně, lze očekávat postupný kolaps systému už během následující dekády. Jako řešení situace se nabízejí prostředky digitalizace, které poskytují dříve nemyslitelné možnosti. Autonomní flotily kamionů se již testují a existuje celá řada projektů zabývajících se autonomními systémy také na železnici.
Logistika 4.0 disponuje nástroji pro uspokojení rostoucích požadavků obchodu, očekávání zákazníků i geopolitických a ekologických aspektů. Představme si koncept ASW (autonomous single wagon). Nabízí výhody autonomního řízení, decentralizované kontroly, a díky síti i spolupráci jednotlivých zařízení. Právě železnice je ideální platformou pro využití technologií, která je nejen efektivní, ale také vyhovuje požadavku udržitelnosti.
Autonomnost
Inteligence a samoučící se mechanismy
Samostatné jednotky
Decentralizace
Spolupráce
Jednotlivé vozy se budou řídit a navigovat pomocí počítače bez jakékoli lidské intervence. Senzory zajistí bezpečnost v nepředvidatelném prostředí, kde významnou roli hrají externí vlivy. Data ze senzorů budou shromažďována a sdílena a díky strojovému učení budou vozy schopny neustále udržovat optimální stav vůči okolí. Na druhou stranu, vozy budou schopny přijímat informace z jiných připojených rozhraní, zpracovávat je v reálném čase a díky tomu se rozhodovat do budoucna.
Oproti současné praxi budou jednotlivé vagony tvořit samostatné jednotky. Bude nutné je vybavit motorem a veškerými technologiemi pro autonomní provoz. Pro zachování výhod současného systému se jednotlivé vozy budou schopny sdružovat do větších celků, ale budou schopny toto spojování realizovat i během jízdy, tedy bez nutnosti zastavit.
Jednotlivé vozy tvoří decentralizovaný systém, každý vagon přijímá svá individuální rozhodnutí pro optimalizaci provozu. Díky síťovému propojení jsou však vozy schopny komunikovat a spolupracovat.
Řada podniků se nachází v situaci tlaku na snižování nákladů a maximální flexibilitu v prostředí rostoucí konkurence a zákaznických očekávání. A existence moderních technologií tato očekávání ještě zvyšuje. Klíčovým trendem je individualizace, maximální dostupnost a flexibilita. Navíc se přidávají ekologické aspekty a udržitelnost.
Koncept ASW naplňuje tyto požadavky více než uspokojivě v oblasti flexibility, předvidatelnosti, rychlosti, energie i bezpečnosti.