menu
Pojďme si představit Fraunhofer Institute a jeho výzkum zabývající se autonomním rozhodováním ve skladu a praktickými výhodami, které přináší koncept Průmyslu 4.0. Německá společnost Fraunhofer zabývající s aplikovaným výzkumem se skládá z 67 oddělených institutů a výzkumných středisek rozmístěných od U. S. A. až po Asii. Výzkumná činnost se týká širokého spektra oborů od dílenského zpracování a aplikovaného výzkumu materiálu přes strojírenství a dopravu po optiku a pokročilé technologie. Například algoritmus pro kompresi hudebního formátu MP3 byl vyvinut právě zde.
S hlavními východisky nás seznámí Christian Schwede, vedoucí oddělení informační logistiky a systémů podpory rozhodování ve Fraunhofer.
Přední pozici zaujímá iniciativa Industrial Data Space – německá snaha podpořit vznikající iniciativu Průmyslu 4.0 pomocí zabezpečeného rámce pro sdílení dat. Tento systém má podporovat výměnu digitálních informací v zásobovacích řetězcích.
Druhá příčka patří iniciativě SmartFace, což je úsilí podpořit vývoj paradigmatu pro aplikaci Průmyslu 4.0 do automobilového průmyslu. Tento krok je nezbytný, protože další fází vývoje průmyslu bude naprosté popření současného vztahu objemu, modelových řad a individuálních úprav vozidel. A jak vznikl název SmartFace? Smart je prostě smart ve smyslu chytrý a Face je akronymem delšího německého označení pro elektromobilitu a lean plánování produkce. Jak tedy název iniciativy napovídá, bude na místě masivní zapojení autonomních zařízení, kdy ke slovu přijdou například elektrická vozidla a drony.
V éře vysoké variability a flexibility začínají selhávat metody centralizovaného řízení. Příliš mnoho lidské energie je promrháno snahou predikovat vývoj a přizpůsobit se mu. Mnohem lepším přístupem je disponovat systémem, který je dostatečně transparentní a který dokáže řídit své procesy a schopnosti automaticky. Dalším problémem je skutečnost, že systémy zpravidla generují obrovské množství dat. Ačkoli se o problematice Big Data hovoří poměrně často, stále existuje vysoké riziko zahlcení daty a neschopnosti na základě nich kvalifikovaně rozhodovat.
Tento problém pomáhají vyřešit právě autonomní řešení na úrovni výroby i skladu. Ponechejme data jednotlivým zařízením a nechme je, ať si s nimi poradí sama. Zní to jako sci-fi? Vůbec ne. Tento systém byl již úspěšně testován, především v kontextu dopravy.
„Skupina padesáti autonomních dopravních prostředků plnila požadavky typické pro skladové prostředí. Provozovali jsme tento systém pět let a ve srovnání s klasickými drahými pevnými dopravníky je tento systém mnohem jednodušší z hlediska možnosti měnit jeho rozložení v prostoru. Vozidla spolu mohou navzájem komunikovat a sama se organizovat. Neexistuje žádné centrální řízení a navíc je jednoduché tuto flotilu kdykoli rozšířit nebo zúžit podle potřeby. Nejedná se už o experiment. Je to ověřená technologie, která funguje,“ vysvětluje Christian Schwede.
Hlavní důraz je zde kladen na nízké náklady a jednoduchost. Jednoduchá zařízení, která levně koupíte a levně implementujete do svého výrobního prostředí.
„Data se nevyrovnají vědomostem. Průmysl 4.0 je sice lákavá idea, ale lidé stále budou chtít vědět, co se děje a jak to mohou ovlivnit. Podle našeho názoru se stanou nezbytnými simulace, abychom mohli zjistit, jak jak bude systém reagovat za určitých okolností a omezení,“ uzavírá Christian Schwede z Fraunhofer.