menu
Roman Mühlfeit se v oblasti logistiky pohybuje již nějaký ten pátek, a proto jsme neváhali a zeptali se jej na jeho působení v Magna Exteriors Bohemia, na využívání moderních technologií při práci i na důležité milníky v jeho profesní kariéře. A co jsme se dozvěděli?
Roman Mühlfeit pracuje ve společnosti Magna Exterior Bohemia již od roku 2007, kde nastoupil na pozici vedoucího plánování a řízení výroby. Na této pozici setrval tři roky. Jak sám uvádí: „Tato doba byla pro mne zásadní. Měl jsem možnost detailně poznat výrobní a logistické procesy napříč firmou“. Pak následovalo převzetí pozice zaměřené na plánování logistiky a vývoje nástrojů/řešení pro řízení logistických a výrobních procesů. V současnosti Roman vede tým pracovníků s cílem zajistit podporu výrobním závodům v oblasti ERP (SAP) a dalších podnikových systémů, kde se rovněž soustředí na jejich vývoj pro 14 výrobních závodů napříč celou Evropou. Tuto funkci zastává v Magna Exteriors Bohemia již pátým rokem.
A jak Roman Mühlfeit vnímá logistiku v této společnosti? Na čem je postaven jejich logistický proces? Podle jeho názoru je nutné na logistiku pohlížet jako na dvě oddělené části – na interní a externí logistiku.
„Externí logistika směrem k odběrateli je zásadně ovlivněna jeho požadavky. Dnes se stále více a více dodává v systému JIS (Just in sequence), kde nemáte moc prostoru k vlastní iniciativě. S ohledem na tento fakt má toto řešení velký vliv na výrobní procesy. To především proto, že musíme být schopni do předem definovaného času od obdržení zakázky vyrobit produkt a dodat jej do cílové destinace. Tato doba se pohybuje v řádech hodin. Abychom tyto požadavky zvládli, musí být zajištěna neustálá dostupnost všech vstupních dílů ve výrobě. A tady se dostáváme do oblasti interní logistiky. Pro řízení interní logistiky používáme převážně WMS s předem definovanými strategiemi skladování a zásobování.“
Na otázku, zda v Magna Exteriors Bohemia využívají nějaké moderní technologie, které výrazně usnadňují práci, odpověděl Roman Mühlfeit takto:
„V automobilovém průmyslu se s ohledem na stále rostoucí požadavky bez použití moderních technologií neobejdeme. Doba, kdy logistika zajišťovala pouze transport z místa A do místa B, je dávno pryč. Nyní se zejména u pracovníků provozní logistiky klade stále větší důraz na rozhodování. Když se projdete výrobou, nevidíte pracovníka logistiky bez nějakého mobilního zařízení, jakou jsou například handheldy či mobilní terminály. Evidence zboží se dnes neobejde bez použití RFID či čárových kódů a to jak 1D, tak i 2D.“
Co se týče logistiky v Magna Exteriors Bohemia, je zde podle Romana Mühlfeita velmi dobře zvládnutý WMS (warehouse management system), který si na základě podnikového informačního systému přizpůsobili pro potřeby výrobní firmy.
„V současné době se ve výrobě zaměřujeme především na automatizaci logistických procesů, jako jsou transport za použití autonomních vozíků, inteligentní automatizované skladové systémy, které umí reagovat na změnu poptávky/spotřeby apod.“
Romana jsme se zeptali i na jeho zkušenost s dynamickou simulací. S tou se poprvé seznámil už v předchozí praxi, a to je už před více než 10 lety.
„Během té doby jsem zjistil, že některé závěry ze simulace je možné využít zejména k rozhodnutí, jakou cestou jít. V současnosti realizujeme projekt, kde využíváme právě dynamickou simulaci a bez její pomoci bychom velmi těžko zjistili, jak optimálně automatizovat některé logistické procesy (nastartovali jsme projekt s využitím robotického balení finálních produktů). Při větší míře automatizace je nutné prověřit chování procesů v reálném čase. A to bez dynamické simulace opravdu nelze.“
Když se Roman Mühlfeit ohlédl do minulosti, za významný milník ve své kariéře považuje předchozí praxi, kdy měl možnost ve firmě projít všechny možné oblasti přes výrobu, engineering, logistiku až po controlling. To mu umožnilo vytvořit si komplexní obraz toho, jak vše souvisí se vším. Co se týče volného času, ten mu v plné míře zabírají jeho malé děti. Takže je ve volném čase zkrátka tatínkem na plný úvazek :-)
Roman je členem Komory logistických auditorů a v tomto členství spatřuje řadu přínosů:
„Můžu čerpat zkušenosti od ostatních „komorníků“ a v Magně jsme si díky tomu zavedli logistický audit jako nástroj pro sledování stavu jednotlivých dílčích procesů a také jako podpůrný nástroj pro výrobní závody s cílem zpětné vazby (v jaké fázi se nachází procesy a do jaké míry se odchylují od celofiremních standardů)."
Jak se ukazuje, bez moderních skladovacích systémů, novodobých technologií a dynamické simulace už lze jen horko těžko budovat velký business.
Může vás také zajímat: 4 VÝHODY, KTERÉ S SEBOU NESE IOT V LOGISTICE #2>>